گـلـچـیـن دانـش

وبلاگ گـلـچـیـن دانـش یادداشتهای علی بهزادیان است درباره الکترونیک و آی تی.

گـلـچـیـن دانـش

وبلاگ گـلـچـیـن دانـش یادداشتهای علی بهزادیان است درباره الکترونیک و آی تی.

ممانعت از تغییر عکس پس‌زمینه دسکتاپ

اگر در کنترل‌پنل به قسمت Display بروید یک لبه وجود دارد که در آن میتوانید عکس دسکتاپ خود را تغییر دهید.

اما با کارهای زیر این لبه غیر فعال میشود :

ابتدا از منوی Run ، فرمان Regedit را تایپ و اجرا کنید . به مسیر زیر بروید :

HKEY-CURRENT-USER/Software/Microsoft/Windows/Current Version/Policies/Active Desktop

سپس در آن مقدار دستور باینری Nochanging Wallpaper را به یک تغییر دهید.

اگر Active Desktop در مسیر مورد نظر موجود نبود آن را بسازید و نام آن را مطابق بالا تایپ کنید.

·          توجه : اگر به رجیستری آشنایی ندارید و کاربر حرفه‌ای کامپیوتر نیستید ، لطفا از اجرای این آموزش و ویرایش و دستکاری رجیستری ویندوز جدا خودداری نمایید.

·          توجه : حتما قبل از انجام تغییرات در رجیستری ویندوز ، از آن Backup یا فایل پشتیبان تهیه نمایید.

·          توجه : پس از اعمال تغییرات در رجیستری و ویرایش آن ، برای ثبت تنظیمات در کامپیوتر ، سیستم را Restart کنید.

دوستانه :

خداییش اگه عضو خبرنامه بشین ثواب کردین. برای خودتون میگم. از من گفتن و از شما نشنیدن!

"موفقیت اغلب در پی شکستها حاصل میشود."

"در فرهنگ لغات خود ، شکست را تجربه معنی کنید."

"موفقیت هم یک عادت است."

تنظیمات گروههای یاهو

برای تغییر در تنظیمات مربوط به گروهی از یاهو که عضو آن شده‌اید ابتدا در سایت آن یعنی :

http://www.groups.yahoo.com

نام کاربری و کلمه عبور خود را وارد کنید. سپس روی گروه مورد نظر کلیک کنید تا وارد آن شوید. در بالای صفحه روی Edit Membership کلیک کنید. در بخش Message Delivery اگر میخواهید هیچ ایمیلی از طرف گروه نیاید ، No E-Mail ، اگر میخواهید فقط اتفاثات مهمی که صاحب گروه ارسال میکند به دستتان برسد Notice Special ، اگر میخواهید تمام مطالب کل روز فقط در یک ایمیل (هر روز یک ایمیل) بیاید Daily Digest و در غیر اینصورت Individual E-Mails را انتخاب نمایید تا برای هر پیغام در گروه یک ایمیل برایتان ارسال گردد. سپس برای ذخیره کردن تغییرات بر روی Save Changes کلیک کنید.

طول عمر CPU را با نظافت Fan بالا ببرید.

CPU یکی از قطعات رایانه است که به علت عملیاتهای زیادی که در آن انجام میشود ، معمولا دمای بسیار بالایی دارد. اگر در جعبه رایانه خود را باز کرده باشید حتما دیده‌اید که از تجهیزاتی برای خنک کردن CPU استفاده میشود.

سیستم خنک‌کننده CPU از طریق سیستم انتقال حرارت فن یا پره صورت میگیرد که شامل یک قطعه فلزی است که دارای تعداد زیادی پره است و به طور مستقیم با CPU در تماس است و هم‌چنین یک فن که وظیفه به جریان انداختن هوا در بین این پره‌ها را دارا است.

اگر دقت کرده باشید معمولا در اکثر رایانه‌ها این فن ، منبع اصلی جمع شده گرد و خاک در داخل جعبه رایانه شما است و از آنجایی که این گرد و خاک بر روی پره‌های فلزی زیر فن منتقل میشوند ، بر روی آنها یک لایه نازک را تشکیل میدهند که این لایه نازک خاک مانند یک لایه عایق حرارتی عمل کرده و بر روی سیستم خنک‌کننده CPU تاثیر میگذارد. از این رو تا حد امکان باید فن و سیستم تهویه CPU خود را از این آلودگی و گرد و خاک پاک کنید.

برای اینکار میتوانید از روشهای مختلفی استفاده کنید. بهترین روش استفاده از هوای فشرده است.

اگر دسترسی به لوازم تولیدکننده هوای فشرده دارید میتوانید پس از باز کردن فن و پره‌ها از روی CPU آن را با فشار باد کاملا تمیز کنید. (میتوانید از پمپ باد پنچری‌گیریها استفاده کنید!)

اگر دسترسی به این هوای فشرده ندارید ، بهترین و در دسترس‌ترین وسیله برای اینکار سشوار است.

شما میتوانید از دور تند سشوار برای تمیز کردن فن استفاده کنید.

دقت کنید که هیچ وقت از آب و یا مایعات برای شستن فن استفاده نکنید. زیرا آب باعث از بین رفتن آن و قطعات دیگر رایانه شما خواهد شد.

دوستانه :

-نمیدونم دیشب اخبار رو نگاه کردین یا نه؟! پسر نوجوان اهل سر‌پل‌ذهاب با ساده‌ترین وسایل تانک! تک سرنشین ساخته بود و مورد تشویق مردم و ارتش قرار گرفت. من که خیلی خوشم اومد.

-"سایبان آرامش ما ، ماییم." سهراب سپهری

-قالب سایت پرشین‌هک تغییر کرده و به نظر من تقریبا بهتر شده!

ساخت آلبوم عکس در Microsoft Office PowerPoint

با استفاده از مایکروسافت پاورپوینت هم میتوان آلبوم عکس تولید کرد. برای این کار در منوی Insert در قسمت Picture بر روی New Photo Album کلیک کنید. در بخش Photo Album میتوانید عکسهای مرد نظر خود را برای اضافه شدن به آلبوم انتخاب کنید. در قسمت Insert Picture From بر روی File/Disk کلیک کنید و به مسیری که عکس در آن است بروید. عکس را انتخاب کنید و روی Insert کلیک کنید. سپس Album Layout را انتخاب کنید و روی Create کلیک کنید تا آلبوم مورد نظرتان ساخته شود. اگر بعدا هم خواستید این آلبوم را تغییر دهید. از Format Photo Album در منوی Format استفاده کنید.

دوستانه :

-تازه داره گرفتاریها شروع میشه ... تحقیق و پروژه و تمرین و کوئیز و میان‌ترم و ... در دانشگاه! شاید کمتر آپ کنم. اما شما همچنان با معرفت بمونید.

-"هنگام شادی بلند نخند ، مبادا غم از خواب بیدار شود و هنگام غم بلند گریه نکن مبادا شادی ناامید شود." چارلی چاپلین

-امشب بازی مهمی از شبکه 3 پخش میشه ، ببینید!

-اگه تا حالا "محمد اصفهانی ، جهان ، معین ، شکیلا ، امید و بیژن مرتضوی" گوش نکردین توصیه میکنم حتما گوش کنید و هر آهنگ مزخرف و بی‌محتوایی رو گوش نکنید. چون "برایتان گران تمام میشود!"

تغییر متن کنار ساعت ویندوز

معمولا در کنار ساعت ویندوز عبارات PM و AM نوشته شده است که میتوان این عبارت را به دلخواه تغییر داد. برای این کار از منوی RUN برنامه Regedit را اجرا کرده و به مسیر زیر بروید :

HKEY-CURRENT-USER/ControlPanel/International

سپس یک متغیر از نوع String (رشته) به نام S1159 ساخته و مقدار آن را به متن مورد نظر خود تغییر دهید. پس از آن یک متغیر دیگر از همان نوع به نام S2359 ساخته و متن دیگری را به عنوان مقدار به آن نسبت دهید. در ضمن اگر ویندوز شما دارای امکانات فارسی باشد میتوانید از عبارت فارسی مثل "صبح" و "عصر" نیز استفاده کنید.

·          توجه : اگر به رجیستری آشنایی ندارید و کاربر حرفه‌ای کامپیوتر نیستید ، لطفا از اجرای این آموزش و ویرایش و دستکاری رجیستری ویندوز جدا خودداری نمایید.

·          توجه : حتما قبل از انجام تغییرات در رجیستری ویندوز ، از آن Backup یا فایل پشتیبان تهیه نمایید.

·          توجه : پس از اعمال تغییرات در رجیستری و ویرایش آن ، برای ثبت تنظیمات در کامپیوتر ، سیستم را Restart کنید.

دوستانه :

1-وبلاگ گلچین دانش آماده تبادل لینک (نه لوگو) با همه وبلاگها و سایتهای کامپیوتری و غیر کامپیوتری میباشد. ضمنا پس از آن که لینک وبلاگ گلچین دانش را در وبلاگ و یا سایت خود قرار دادید ، به من اطلاع دهید تا در اسرع وقت نسبت به ثبت لینک وبلاگ و یا سایت شما اقدام شود. لطفا نشانی و عنوان وب(لاگ-سایت) خود را حتما تایپ کنید.

2-منتظر دریافت نظرات شما درباره وبلاگ و کیفیت و کمیت مطالب و ... هستم.           

یا حق!   

WinRAR

با سلام و عرض ادب!

فرمت فایل rar همانند zip نوعی فرمت برای فشرده‌سازی فایلها می‌باشد. در بعضی موارد استفاده از rar نسبت به zip باعث فشرده‌سازی بیشتر میشود.

برای به دست اوردن اطلاعات بیشتر به این سایت مراجعه نمایید : http://ww.rarlab.com

نرم‌افزاری که با ان میتوان فایلهای rar را باز و همچنین تولید کرد WinRar نام دارد که قادر به باز کردن فایلهای zip هم میباشد.

برای دانلود نرم‌افزار WinRar در سایت :

http://www.download.com

عبارت WinRar را جستجو کنید و یا به بخش دانلود سایت :

http://www.rarlab.com

مراجعه کنید.

حل مشکلی که کاربران هنگام خروج از ویندوز دارند.

شاید تا کنون به این مشکل برخورده باشید که وقتی میخواهید از ویندوز خارج شوید ، پیغامی مبنی بر اینکه : "آیا میخواهید برنامه‌ای را که در حال اجراست از حافظه خارج کنید یا نه؟" ظاهر میشود. برای اینکه ویندوز به طور اتوماتیک این برنامه‌ها را از حافظه بیرون بیاورد ، بدین شکل عمل کنید :

ابتدا در RUN فرمان Regedit را تایپ کرده و سپس آدرس زیر را دنبال کنید :

HKEY-USER/Default/ControlPanel/Desktop

حالا یک مقدار رشته‌ای Auto Endtasks بسازید و به آن مقدار 1 بدهید و اگر هم هر چیز دیگری بود فقط به مقدار عدد 1 تغییر دهید.

Google ToolBar Version 4-Beta Version

نوار ابزار جدید گوگل نسخه 4 دارای ویژگیهای به دردبخور زیادی است که نسبت به نسخه قبلی بهبود یافته است. از جمله : جعبه جستجوی بهبود یافته که حافظه خوبی در به یاد‌آوری موضوعات جستجو شده در گذشته و نتیج آنها دارد و عملیات تصحیح املای لغات را نیز انجام میدهد.

همچنین امکان افزودن دکمه‌های مورد نظر کاربر به این ابزار وجود دارد که امکان ملاقات و جستجو درون وبسایت مورد علاقه را فراهم میکند. هم میتوان از دکمه‌های ارائه شده استفاده کرد و هم دکمه‌های دلخواه خود را ظرف چند ثانیه ساخت. با استفاده از گزینه Send to در این نوار ابزار قادرید صفحات وب را از طریق ایمیل ، پیغام متنی SMS و یا وبلاگ به اشتراک بگذارید.

اگر از تایپ مکرر نام کاربری و کلمه عبور خود خسته شده‌اید ، نوار ابزار جدید گوگل دارای امکان Auto Fill است که میتواند این کار را به جای شما انجام دهد ، همچنین این نوار ابزار دارای مترجمی است که میتواند کل یک صفحه وب را به زبان لنتخابی ترجمه کند که متاسفانه زبان فارسی را هنوز پشتیبانی نمیکند. نوار ابزار جدید نیز مانند تمام نوار ابزارهای دیگر دارای مسدودکننده پنجره‌های مزاحم پاپ‌اپ است که صفحه شما را آزاد و پاک نگه میدارد م نیز دارای دکمه‌ای است که نتایج جستجوی موجود در یک صفحه را رنگی و مشخص میکند.

» توضیحات و تصاویر انگلیسی مربوطه

» دانلود نوار ابزار گوگل نسخه 4 (Beta)

مایکروسافت و طراحی یک نرم‌افزار آهنگسازی پیشرفته به نام موناکو

شرکت "مایکروسافت" در حال آماده‌سازی یک نرم‌افزار آهنگسازی پیشرفته ویژه استفاده کاربران خانگی و غیر حرفه‌ای است.

به گزارش سایت "PCMagazine" ، نرم‌افزار جدید موسوم به "موناکو" (Monaco) با برخورداری از امکانات و "سمپل" های متنوع به کاربران اجازه خواهد داد از رایانه شخصی خود برای تولید ، ضبط و ویرایش موسیقی استفاده کنند.

نرم‌افزار "موناکو" برای استفاده بهینه در سیستم عامل آینده مایکروسافت به نام ویندوز "ویستا" (Vista) طراحی شده اما هنوز مشخص نیست که این شرکت نرم‌افزار "موناکو" را به عنوان جزیی از "ویستا" عرضه خواهد کرد و یا اینکه به صورت محصولی جداگانه به بازار خواهد داد.

سیستم عامل "ویندوز ویستا" که تا پایان سال میلادی جاری و یا اوایل سال میلادی آینده به بازار خواهد آمد دارای امکانات صوتی و تصویری چند رسانه‌ای بسیار متنوعی خواهد بود.

به طور مثال نرم‌افزار مشهور "ویندوز مدیا پلیر" (Windows Media Player) در "ویستا" به یک برنامه صوتی و تصویری کامل و جذاب بدل شده و برنامه "دی‌وی‌دی‌میکر" (DVD Maker) نیز امکانات جالبی را برای ساخت و ویرایش تصاویر ویدئویی در اختیار کاربران "ویستا" قرار میدهد و همچنین برنامه "ویندوز فوتو گالری" (Windows Photo Gallery) قابلیت مدیریت عکسهای دیجیتالی را به ویندوز آورده است که به کمک آن میتوان به راحتی عکسها را مدیریت ، طبقه‌بندی ، ویرایش و چاپ کرد.

هم‌اکنون شرکت "اپل" (Opel) نیز یک نرم‌افزار آهنگسازی کارآکد ویژه استفاده کاربران خانگی را به نام "گاراج باند"  (Garage Band) عرضه میکند که به نظر میرسد محصول جدید "موناکو" ، رقیب اصلی این نرم‌افزار خواهد بود.

دوستانه :

بالاخره بلاگ‌اسکای به بهانه تولد خودش هم که شده کمی خودش را به پرشین‌بلاگ نزدیک کرد و سیستم جستجوی خودش را راه انداخت. البته یک ایراداتی داره اما برای اول کار خوبه!

میگم ، نه به آمار وبلاگ که داره همینطوری بالا میره نه به قسمت کامنتها که همچنان از زور خالی بودن داره مترکه!

پخش اتوماتیک Autoplay) CD) در Windows XP

My Computer را باز و بر روی CD-ROM خود کلیک کنید. سپس Properties را انتخاب کرده و بر روی Autoplay کلیک کنید.

در منوی کشویی بالا (Drop Down Box) میتوانید هر یک از انواع فرمتهای موجود را انتخاب کنید تا متناسب با انتخاب شما ، همان فرمت به طور خودکار اجرا شود.

در قسمت Actions اگر سطر اول را انتخاب کنید ، با زهم متناسب با موارد نوشته شده توان تصمیم‌گیری و انتخاب خواهید داشت اما در صورتی که مایل به غیر فعال نمودن ویژگی Autoplay هستید ، گزینه Take no action را انتخاب کرده و دکمه OK را برای اعمال تنظیمات بفشارید.

در پایان ، گزینه انتهایی برای اختیار دادن به شماست. بدین صورت که هر زمان CD را در درایو مربوطه جایگزاری میکنید ، نوع فرمتی که باید اجرا شود از شما پرسیده خواهد شد.

برای بازگرداندن تنظیمات به حالت بی عیب و نقص ، دکمه Restore Defaults را کلیک کنید.

دوستانه :

هشتم شدن میهنم در زمینه انرژی هسته‌ای را به دوستداران ایران و ایرانی تبریک میگویم!

کشتار وحشیانه رژیم درنده صهیونیستی را که هیچ حیوانی به پای بیرحمی‌اش نمیرسد را محکوم میکنم و از طریق "گلچین دانش" ، حمایت خودم ر ا از ملت مظلوم فلسطین اعلام میکنم.

مایکروسافت قدرتمندترین نشان جهان را در اختیار دارد.

بر اساس تحقیقات انجام شده توسط یک مؤسسه تحقیقاتی قدرتمندترین نشان جهان در اختیار شرکت Microsoft (مایکروسافت) قرار دارد. بر اساس گزارش سایت Kataweb کارشناسان علوم رایانه‌ای ارزش این نشان را 62 میلیون دلار تخمین زدند.

تحقیقات نشان میدهد که 10 شرکت برتر در رده‌بندی نشانهای بین‌المللی شامل :

IBM , CITIBANK , MICROSOFT , GE , COCA COLA , GOOGLE CHINA MOBILE , MARLBORO , WAL-MART , TOYOTA است.

این تحقیق نیز نشان میدهد که ارزش نشانهای بین‌المللی شرکتهای جنرال‌الکتریک و گوگل نیز به ترتیب 55 و 37 میلیون دلار ارزیابی شده است.

Google Alerts یا سرویس پیام گوش به زنگ گوگل

این سرویس آخرین اطلاعات به روز شده در زمینه مورد توجه شما را از طریق ایمیل به اطلاع شما میرساند. این اطلاعات بر اساس دسته‌بندی و یا عنوان مد نظر شما میباشد که قبلا شما تعیین کرده‌اید. به این ترتیب میتوان یک موضوع خبری را پیگیری کرد همیشه در جریان وضع موجود یک رقیب و یا یک شاخه صنعتی قرار گرفت. آخرین اخبار پیرامون یک پدیده و یا یک شخص مشهور دانست. جدول رده‌بندی تیم ورزشی مورد علاقه خود را همیشه به روز داشت. در حال حاضر سه نوع پیام خبر ، وب و خبر و وب قابل ارائه است. پیام گوش به زنگ خبر چنانچه مقاله جدیدی در 10 مقاله برتر موضوع جستجوی شما در جستجوگر خبرهای گوگل (Google News) قرار گرفته باشد به شما ایمیل ارسال میکند. پیام گوش به زنگ وب چنانچه صفحه وب جدیدی در 20 نتیجه نخست حاصل از جستجو در Google Wb Search قرار گیرد به شما ایمیل ارسال میکند. پیام گوش به زنگ خبر و وب تلفیقی از هر دوی این موارد است.

چگونه از این سرویس استفاده کنیم؟

در صفحه Google Alerts Home Page عنوان جستجوی مورد نظر خود و ایمیل آدرس خود را وارد کرده و نوع جستجوی درخواستی را بر حسب اینکه خبر یا وب باشد و اینکه چند وقت به چند وقت جستجو تکرار شود تعیین میکنیم. برای مدیریت ایمیلهای ارسال شده از سوی این سرویس گوگل امکاناتی را در اختیار قرار میدهد که به کمک آن میتوان Alert ها را سازماندهی و مدیریت نمود. به این منظور باید یک اکانت گوگل داشت :

کافیست یک آدرس گوگل و یک کلمه رمز داشته باشید تا اکانت گوگل به شما داده شود. با استفاده از امکانات مدیریت پیامهای گوش به زنگ میتوانید پیامهای خود را با کلیک روی لینک Cancellation در انتهای ایمیلهای ارسالی ، حذف کنید و با ساختن یک درخواست جدید آن را تصحیح نمایید. چنانچه ایمیلهای دریافتی از این طریق بسیار زیاد باشد با استفاده از امکانات جستجوی پیشرفته گوگل میتوان جستجو را دقیقتر نمود. گوگل امنیت آدرس ایمیل کاربران سرویسهای خود را تضمین مینماید.

آیکونهای Desktop در ویندوز XP

بسیاری از کسانیکه تازه ویندوز خود را به XP تغییر داده‌اند به نبود آیکونهای معمول مانند My Computer و My Document عادت ندارند. در ویندوز XP علاوه بر راههایی که میتوان منوی شروع را به حالت استاندارد برگرداند تا آیکونهای Desktop هم ظاهر شوند ، میتوان بدون تغییر منوی شروع هم این کار را انجام داد. برای اینکار بر روی Desktop راست کلیک کنید و Properties را انتخاب نمایید.

سپس در قسمت Desktop بر روی Customize Desktop کلیک کنید. هر کدام از آیکونهای مورد نظر خود را که میخواهید بر روی Desktop نمایش داده شوند علامت بزنید و سپس کلید OK را فشار دهید تا این آیکونها بر روی Desktop شما ظاهر شوند.

برای تغییر آیکونها هم میتوانید از کلیک بر روی گزینه Change Icon… اقدام کنید.  در صورتیکه آیکون مورد نظرتان در لیست پیشنهادی موجود باشد آن را انتخاب کنید در غیر این صورت توسط دکمه Browse… آیکون دلخواهتان را از پنجره باز شده انتخاب کنید و دکمه Open را بزنید. در پایان دکمه‌های OK را کلیک نمایید.

دوستانه :

20 فروردین سالگرد تولد "بلاگ‌اسکای" و ورود آن را به 4 سالگی به همه کاربران و بازدیدکنندگان از این سایت و وبلاگهایش تبریک میگویم و امیدوارم این سایت را به مرحله عقد و عروسی هم برسانیم!

حذف صدای کلیک در IE

در برنامه Internet Explorer هنگامیکه بر روی یک لینک کلیک میکنید و یا از یک دایرکتوری به دایرکتوری دیگری میروید. یک صدای کوتاه میشنوید. این صدا ممکن است برای برخی آزاردهنده باشد و یا هنگامیکه در حین کار ، به موسیقی و یا صدای دیگری گوش میدهید ، ناخوشایند باشد. برای حذف این صدا در Control Panel وارد Speech and Sound , Audio Devices (در ویندوز XP) و یا Sounds and Multimadia (در ویندوز 2000) شوید. سپس در قسمت Sounds and Audio Devices در بخش Sounds به بخش مربوط به Windows Explorer بروید. بر روی Start Nevigation کلیک کنید و مقدار کنار آن را به None تغییر دهید. سپس بر روی کلید OK کلیک کنید تا از شر این صدای مزاحم راحت شوید!

Cache یک مشاور فهیم و چالاک برای پردازنده‌هاست.

در هنگام خرید CPU ، بدون شک با عباراتی نظیر سلرون ، پنتیوم مواجه میشویم. ممکن است یک CPU سلرون با نوع پنتیوم دارای سرعت یکسانی باشند اما هنگامیکه قیمت هر یک را سوال میکنیم متعجب میشویم. تفاوت هر یک از اینها در یک حافظه درون‌ساخته به نام Cache یا حافظه پنهان است که هر چند نسبت به دیسک سخت و حتی RAM مقدار بسیار ناچیزی دارد ، اما بسیار پرارزشتر ، گرانتر و سریعتر است. اما حافظه پنهان تنها مخصوص CPU نیست.

حافظه‌های پنهان سخت‌افزاری و نرم‌افزاری حافظه اصلی و حتی صفحات اینترنت به نوعی از این فناوری تبعیت میکنند. برای درک بهتر عمل حافظه پنهان با یک مثال ساده و روزمره آغاز میکنیم :

فرض کنید در هفته آینده در یک مدرسه یا دانشگاه امتحاناتی برگزار خواهد شد. شخصی برای مطالعه به کتابخانه رفته و از مسئول آنجا کتابی مربوط به امتحان را درخواست می‌کند. کتابدار آن کتاب را از لیست کتب پیدا کرده ، به قفسه مربوطه رفته آن را یافته ، به آن شخص ارائه میکند. آن شخص نیز بعد از مطالعه آن کتاب را تحویل داده ، کتابدار آن را به قفسه مربوطه بازمیگرداند. شخص دیگری آمده و تقاضای همان کتاب را میکند. کتابدار دوباره اعمال قبلی را تکرار میکند اما با این تفاوت که با توجه به درخواست افراد احتمال میدهد شخص دیگری به آن کتاب و همچنین کتابهای دیگر مربوط به امتحانات نیاز دارد که همین‌طور هم خواهد بود. بنابراین دیگر کتاب را به قفسه برنمیگرداند و در جایی کنار دست خود گذاشته و منتظر در خواست بعدی خواهد بود. کار حافظه پنهان نیز امری مشابه کار کتابدار است با این تفاوت که اطلاعات جایگزین کتابها میشوند.

بنابراین CPU اطلاعات مورد نیاز خود را ابتدا در حافظه پنهان جستجو میکند و در صورت عدم وجود آن باید منتظر بماند تا از دیسک سخت یا حافظه اصلی ارسال شود. البته در 99 درصد مواقع ، اطلاعات مورد نیاز CPU در حافظه پنهان موجود است.

زمان دستیابی پردازنده به حافظه اصلی در حدود 60 نانو ثانیه (60 بیلیونیوم ثانیه) است. این سرعت فوق‌العاده است. اما در مقایسه با سرعت پردازنده بسیار کند است. چرا که پردازنده‌ها قادرند چرخه‌های زمانی به طول دو نانو ثانیه داشته باشند. بنابراین در مادربردها حافظه‌ای کوچک در نظر گرفته شد که به حافظه پنهان سطح دوم (L2) معروف است.

سرعت دسترسی به این حافظه دو برابر سرعت دسترسی به RAM است. اما در مقابل حافظه پنهان دیگری با ظرفیت کمتر در درون پردازنده در نظر گرفته میشود که به حافظه پنهان سطح اول (L1) معروف است که سرعت آن همپایه سرعت پردازنده است. البته در CPU های جدید هر دو نوع حافظه نامبرده درون پردازنده تعبیه شده‌اند و حافظه‌های پنهان واسط بین پردازنده و حافظه اصلی به حافظه پنهان سطح سوم (L3) معروف شده‌اند. همانطور که حافظه‌های پنهان L1 و L2 و L3 به ترتیب واسطهای بین پردازنده و حافظه اصلی هستند میتوان بین دیگر اجزای سیستم نیز حافظه‌ای را به عنوان Cache برای کارآیی بهتر و سرعت بیشتر در نظر گرفت.

CPU های سلرون دارای 128 کیلوبایت Cache هستند در حالیکه پنتیومها 512 کیلوبایت حافظه پنهان دارند که به Full Cache معروفند. برخی CPU های جدید نیز یک تا دو مگا بایت حافظه نهان L2 دارند. البته خرید یک پردازنده گرانقیمت برای کارهای روزمره و عادی ، کمی غیرمعقول است. کار حافظه‌های پنهان L1 و L2 در CPU ها هنگام کارهای محاسباتی سنگین و کارهای گرافیکی کاملا محسوس است.

هنگام انجام یک بازی با وضوح گرافیکی بالا که با تحرک زیاد همراه است که پردازنده نیاز به کارآیی بالاتر و سرعت عمل بیشتر دارد، همچنین در هنگام ویرایش فیلمها و مونتاژ و تدوین تصاویر ویدئویی طولانی، حافظه نهان تاثیر عمل خود را به وضوح نمایان میکند. به طوریکه اگر ساخت یک انیمیشن کوتاه سه بعدی که در یک رایانه با CPU پنتیوم و یک مگابایت حافظه نهان L2 ، 20 دقیقه زمان بگیرد در یک سیستم با CPU سلرون با همان حدود سرعت ممکن است ساعتها طول بکشد.

نقش یک حافظه نهان را در یک شرکت سرویس‌دهنده اینترنت ممکن است یک سیستم کامل ایفا کند. به طوریکه سایتهای پرطرفدار و پرتقاضا را بعد از اولین دریافت از شبکه جهانی در خود نگه داشته و به درخواستهای بعدی از اطلاعات موجود در خود پاسخ دهد. بنابراین کل این سیستم نقش یک Cache واسط بین کاربران و شبکه جهانی را ایفا میکند. در رایانه شما نیز هنگام مرور یک صفحه وب آن صفحه بر روی دیسک سخت ذخیره شده تا در خواست بعدی شما از آن صفحه با سرعت بیشتری پاسخگویی شود. بنابراین مفهوم حافظه نهان به CPU و RAM محدود نمیشود.

منبع : روزنامه جام‌جم – ویژه‌نامه کلیک