گـلـچـیـن دانـش

وبلاگ گـلـچـیـن دانـش یادداشتهای علی بهزادیان است درباره الکترونیک و آی تی.

گـلـچـیـن دانـش

وبلاگ گـلـچـیـن دانـش یادداشتهای علی بهزادیان است درباره الکترونیک و آی تی.

فعل مجهول

"بچه‌ها صبحتان به خیر ، سلام

درس امروز فعل مجهول است

فعل مجهول چیست؟ میدانید

نسبت فعل ما به مفعول است."

 

در دهانم زبان چو اویزی

در تهیگاه زنگ می‌لغزید

صوت ناسازم ان چنان که مگر

شیشه بر روی سنگ میلغزید

 

ساعتی داد ان سخن دادم

حق گفتار را ادا کردم

تا ز "اعجاز" خود شوم اگاه

ژاله را زان میان صدا کردم

 

"ژاله! از درس من چه فهمیدی؟!"

پاسخ من سکوت بود و سکوت ...

"د جوابم بده! کجا بودی؟!

رفته بودی به عالم هپروت؟!"

 

خنده دختران و غرش من

ریخت بر فرق ژاله چون باران

لیک او بود غرق حیرت خویش

غافل از اوستاد و از یاران

 

خشمگین ، انتقام‌جو ، گفتم :

"بچه‌ها ، گوش ژاله سنگین است!"

دختری طعنه زد که : "نه خانم ،

درس ، در گوش ژاله یاسین است!"

 

باز هم خنده‌ها و همهمه‌ها

تند و پیگیر میرسید به گوش

زیر اتشفشان دیده من

ژاله ارام بود و سرد و خموش

 

رفته تا عمق چشم حیرانم

ان دو میخ نگاه خیره او

موج زن ، در دو چشم بی‌گنهش

رازی از روزگار تیره او

 

ان چه در نگاه او می‌خواندم

قصه غصه بود و حرمان بود

ناله‌ای کرد و در سخن امد

با صدایی که سخت لرزان بود :

 

"فعل مجهول ، فعل ان پدری است

که دلم را ز درد پر خون کرد

خواهرم را به مشت و سیلی کوفت

مادرم را ز خانه بیرون کرد

 

شب دوش از گرسنگی تا صبح

خواهر شیرخوار من نالید

سوخت در تب تاب ، برادر من

تا سحر در کنار من نالید

 

در غم ان دو تن دو دیده من

این یکی اشک بود و ان خون بود

مادرم را دگر نمیدانم

که کجا رفت و حال او چون بود ...!"

 

گفت و نالید و انچه باقی ماند

هق هق گریه بود و ناله او

شسته میشد به قطره‌های سرشک

چهره همچو برگ لاله او

 

ناله من به ناله‌اش امیخت

که : "غلط بود ان چه من گفتم

درس امروز ، قصه غم توست

تو بگو ! من چرا سخن گفتم؟!

 

فعل مجهول فعل ان پدری است

که تو را بیگناه میسوزد

ان حریق هوس بود که در او

مادری بی‌پناه میسوزد ...!"

 

"سیمین بهبهانی"

تنظیم سرعت ظاهر شدن منوی استارت

با سلام و عرض تبریک به مناسبت فرا رسیدن عید سعید فطر به تمام مسلمین جهان به خصوص ایرانیان و به ویژه بازدیدکنندگان از سایت گلچین دانش!

اگر احساس میکنید منوی شروع (Start Menu) در ویندوز شما پس از این که روی ان کلیک میکنید ، زمان زیادی طول میکشد تا ظاهر شود میتوانید ان را سریعتر کنید.

برای این کار در قسمت Run از منوی شروع کلمه Regedit را تایپ کنید و دکمه Enter را بزنید. هم اکنون شما وارد محیط رجستری ویندوز شده‌اید. مسیر زیر را از پنجره سمت چپ دنبال کنید :

HKEY-GURRENT-USER/Control Panel/Desktop

سپس در پنجره سمت راست به دنبال مقداری به نام Delay Menu Show بگردید.

در صورت عدم وجود این فایل مقدار جدیدی از نوع رشته‌ای (String) به این نام بسازید و یک عدد بین 2 تا 20 را برای ان انتخاب کنید. برای اعمال این تغییرات در سیستم ، پس از پایان کار (و بستن پنجره محیط رجیستری) ، ویندوز را دوباره راه‌اندازی کنید. 

فراموش کردن رمز ورود به ویندوز

با سلام و عرض ادب!

اگر ویندوز شما Windows XP Home Edition است ، ویندوز را دوباره راه‌اندازی کرده و قبل از بالا امدن (Boot) ویندوز با فشردن کلید F8 و انتخاب حالت Safe Mode ویندوز خود را در حالت Safe Mode راه‌اندازی نمایید. در این حالت با نام کاربری Administrator و بدون رمز عبور Password میتوانید وارد ویندوز شوید.

همچنین با مراجعه به این سایت می‌توانید جدیدترین دیسکتهای بوت را که با ان میتوان رمز ورود انواع ویندوز را تغییر داد ، دانلود کنید.

روشن شدن کامپیوتر با زنگ تلفن

با سلام!

اگر میخواهید وقتی تلفن زنگ میزند ، کامپیوتر شما هم روشن شود ؛

پس از فشردن دکمه پاور کامپیوتر برای روشن کردن سیستم ، بلافاصله برای ورود به تنظیمات بایوس ، دکمه DEL روی کیبردتان را بفشارید.

پس از ورود ، در قسمت Power Management با Enable کردن گزینه Modem Ring On و در انتها ذخیره تغییرات و خروج ، از این پس کامپیوتر شما با زنگ تلفن روشن میشود!

برای بازگشت به حالت قبلی ، گزینه Modem Ring On را Disable کنید.

تنظیم IE برای نشان ندادن تصاویر

با سلام !

بعضی از سایتها و وبلاگها ، حالا به هر دلیلی از تصاویر در صفحه وب خود استفاده میکنند. این در حالی است که ممکن است سرعت اینترنت شما کم باشد یا عجله داشته باشید تا هر چه سریعتر صفحه‌ای را که باز کرده‌اید را ببینید.

در این پست روشی را به شما خواهم اموخت تا بتوانید مرورگر IE خود را طوری تنظیم نمایید تا هیچ عکسی را به شما نشان ندهد :

پس به مسیر زیر بروید :

Start/Control Panel/Internet Options

یا منوی Tools و سپس زیرمنوی Internet Options….

در زبانه یا Tab اخر که با نام Advanced مشخص گردیده است ، در کادر وسط پنجره Settings در سطر چندرسانه‌ای (MultiMedia) تیک کنار گزینه Show Pictures به معنای نمایش تصاویر را بردارید و سپس دکمه OK را کلیک کنید.

حال اگر بخواهید بدون تغییر تنظیمی ، تصویر مورد نظرتان را ببینید ، کافی است ابتدا روی عکس مورد نظر راست‌کلیک کرده و از منوی گسسته باز شده گزینه Show Picture به معنی نمایش تصویر را انتخاب کنید.

ضمنا برای تغییر تنظیمات یاد شده کافی است مسیر فوق الذکر را طی کرده و تیک کنار عبارت مزبور را بازگردانید یا دکمه Restore Defaults را کلیک کنید.

دوستانه :

قالب جدید گلچین دانش با ترکیبی از کدهای CSS & HTML نوشته شده و همچنین برای ساخت از فتوشاپ و دریم‌ویور و فرانت‌پیج بهره گرفته شده! نظر شما چیه؟! خوب شده؟!

از تمام دوستانی که این مدت همراه و پشتیبان این سایت بودند و با اضافه کردن لینک گلچین دانش به صفحات وب وزینشان این همراهی را ثابت نمودند به اندازه پیکسلهای مانیتورشان متشکرم!